Een product, duizend recepten

Met een ei kun je echt alle kanten op: voorgerecht, hoofdgerecht of dessert. Een alledaags recept of een meer gastronomisch gerecht. Een traditionele snack zoals een gekookt ei met mayonaise of een verbluffende klassieker zoals een île flottante. Nog ideeën nodig? Onze chef Jeroen heeft er heel wat voor je in petto! Hij neemt je graag op sleeptouw!

De ideeën van Jeroen

Iedereen weet wel hoe je een ei moet bereiden, toch? Als omelet, gebakken ei, roerei, gekookt … En toch zijn er nog heel wat eenvoudige, lekkere recepten en innovatieve of exotische kooktechnieken die alles veranderen. Jeroen verklapt je vijf smakelijke recepten. Njammie!

Het idee? Een knapperige gehaktbal met een gekookt ei binnenin. Jeroen: "Laat een ei 5 min koken in water en leg het dan in koud water om de garing te stoppen en pel het. Daarna rol je het ei in gehakt en vorm je een bal die je bakt in een pan." Met tomatensaus erbij is dat een echte kidsfavoriet!

Om een ei te pocheren, laat Jeroen zich inspireren door een traditioneel recept voor Japans comfortfood. Hij maakt een smakelijke groentebouillon die hij opwarmt tot 70°C en giet er dan voorzichtig een losgeklopt ei in om zo eierfilamenten te vormen. Zo krijg je een heerlijk lichte maaltijdsoep vol groenten. Perfect voor die momenten waarop je wel wat comfort kunt gebruiken.

Om gebakken eieren een twist te geven, kun je ze bereiden in de oven. Vergeet het klassieke eitje in de oven en probeer eens gevulde broodjes met ei en champignons. Jeroen vertrouwt je zijn recept toe: breek een ei in een horizontaal doorgesneden broodje, voeg er een paar champignons aan toe en schuif het in de oven. Heerlijk met een lichte salade.

Een ei koken in een pot met water, dat is echt kinderspel. Maar let op, want er zijn twee variabelen die alles veranderen: de duur en de temperatuur. Als je wil dat de dooier nog zacht is en het eiwit perfect stevig, dan moet je het ei 5 min in kokend water leggen, en niet meer dan dat!

Eiwit opkloppen is een klassieke kooktechniek om een omelet lichter te maken, een soufflé goed te laten rijzen of een meringue voor te bereiden. Jeroen stelt je een echte eyecatcher voor als dessert: meringue met lemon curd.

Nog meer weetjes over eieren?

Ze staan voor je klaar op www.delhaize.be.

Eieren

Nog meer recepten ontdekken?

Je ontdekt ze op www.delhaize.be.

Recepten met eitjes

Traceerbaarheid

Waaraan herken je een goed ei? Door de schaal te bekijken. Het is niet de kleur die telt, maar de code die je daarop vindt. Die bestaat uit meerdere elementen: het eerste cijfer verwijst naar de kweek: 0- bio, 1 – vrije uitloop, 2 – scharreleieren, 3 – kooieieren. Daarna volgen de initialen van het land van origine in de Europese Unie: BE voor België. Het derde cijfer is de code van de producent, gevolgd door het nummer van de partij. #HalloGoebezigers

Ze hadden ooit een slechte reputatie – te veel cholesterol – maar dat was vroeger. Vandaag zijn eieren eindelijk gerehabiliteerd: de nutritionele eigenschappen maken er zelfs een echte ‘superfood’ van. Eén ei bevat 6,5 g eiwit voor slechts 80 calorieën. Bovendien is het ook een goede bron van vitamine B. En dat is dan weer goed voor je geheugen en concentratie.

Hoe weet je of een ei vers is zonder het te breken? Laat het in een kom met koud water glijden en kijk toe: als het niet drijft, is het nog vers. Wanneer het een stukje boven komt drijven, dan is het verdacht: er is een luchtbel ontstaan die mettertijd gegroeid is. Een teken dat het ei al wat ouder is.

Rauwe eieren worden vaak gebruikt in het menu van sportievelingen. Om je spieren te voeden heb je immers proteïne nodig en een ei bevat 6,5 g. Ze zijn bovendien ook rijk aan aminozuren: voedingsspecialisten beschouwen eieren daarom als een referentie voor proteïne. Goed om te weten: je neemt de proteïne nog beter op wanneer de dooier nog rauw is.

Je hebt het ondertussen wel begrepen: eieren hebben zoveel goede eigenschappen dat het zonde zou zijn om ze links te laten liggen. En dan hebben we het niet eens over hun bescheiden prijs gehad, wat van hen de goedkoopste bron van eiwitten van maakt. We aarzelen dus niet om een portie vlees te vervangen door een kleine omelet. We voorzien zo’n twee of drie eieren per persoon voor een maaltijd.

Goebeziger?

Rep je naar www.delhaize.be.

#HalloGoebezigers
Ik schrijf me in!

Mijn Foodie Flash
in avant-première !

Vind je het leuk om warm te eten? Wees de eerste om van elke nieuwe Foodie Flash te genieten !

Ik schrijf me gratis in Dit bericht niet meer tonen

Mijn Foodie Flash
in avant-première !
Stap 2/2

Vertel ons iets meer over jezelf..
Het zal gemakkelijker zijn om je in te schrijven!

Kruis het vakje aan "Ik ben geen robot"
Door uw registratie te bevestigen, gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden en de Privacyverklaring van Delhaize.